Pochodzi z Kcyni na Pałukach, pierwsze rzeźby w drewnie wykonał jako nastolatek. Zachęcony działalnością Klary Prillowej, zgłębiał fenomen rzeźby ludowej, z czasem stając się wspaniałym kontynuatorem tradycji snycerskiej tego regionu.
Swoją pierwszą nagrodę w konkursie pałuckiej sztuki ludowej artysta otrzymał w roku 1969. Od tej pory pracował systematycznie i zdobył kilkadziesiąt nagród w rozmaitych konkursach. To imponujący dorobek, tym bardziej, że wiele nagród uzyskał w imprezach ogólnopolskich. Jego prace były eksponowane w Toruniu, Bydgoszczy, Lublinie, Chojnicach, Warszawie, Poznaniu, Częstochowie, Wągrowcu, Wałczu, Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, Sopocie, Płocku, Nakle, Kruszwicy i w miastach pałuckich – Szubinie, Żninie i Kcyni. Można je było zawsze zobaczyć na wystawach sztuki ludowej regionów województwa bydgoskiego urządzanych za granicą – w Rumunii, Niemczech, Bułgarii, na Ukrainie i we Francji.
Na przestrzeni lat Piotr Woliński wypracował swój własny styl. Jego pojedyncze figury czy wielofiguralne sceny komponowane w rzeźbie i płaskorzeźbie, polichromowane czy też pozostawione w naturalnym kolorze drewna, utrzymane są w konwencji realistycznej. Galeria postaci, jakie w swojej rzeźbie utrwala, jest bardzo bogata.
Już na pierwszy rzut oka widać, że twórca jest mistrzem dłuta. Jego prace urzekają syntetycznym ujmowaniem postaci i scen, starannością kompozycji, precyzją formowania postaci i troską o szczegóły. Rzeźby artysty nierzadko mają charakter narracyjny, skłaniają do refleksji, do myśli o sprawach ostatecznych.
Jak sam przyznaje, rzeźba gotycka stanowi dla niego niewyczerpane źródło inspiracji, która objawia się w formie i kolorystyce jego prac. Artysta posiadający starannie wypracowany warsztat, szczególnie docenia w średniowiecznej rzeźbie rozwiązania kompozycyjne, głębię teologicznej myśli, objawiającej się w złożonej często ikonografii. Twórcę urzeka starannie wykonana polichromia – pełna kontrastów, ale niepozbawiona kolorystycznej finezji. Woliński chętnie podejmuje właściwe sztuce średniowiecznej tematy, realizując je często w formie tryptyków, a nawet ołtarzy szafiastych w odpowiednio pomniejszonej skali. Nieustannie rozwijający się, doskonalący warsztat i szukający ciągle nowych bodźców artystycznych, tworzy dzieła będące wynikiem spotkania się dwóch żywiołów – dawnej pałuckiej rzeźby ludowej, niejednokrotnie o charakterze cechowym i rzeźby gotyckiej, będącej dla artysty najdoskonalszym sposobem obrazowania rzeczywistości niebiańskiej.
Odznaczenia i nagrody:
- Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, 2002.
Konkursy:
- Kopernik w rzeźbie ludowej, Toruń, 1973, nagroda;
- Wielcy Polacy w rzeźbie ludowej, Toruń, 1975, nagroda;
- Sztuka Ludowa Pałuk, Szubiński Dom Kultury, od 1969 roku, wielokrotny laureat, 2022 – I nagroda;
- Ogólnopolski Konkurs im. Jakuba Wujka na rzeźbę o tematyce biblijnej, Wągrowiec, 1991-2001, nagrody.
- A to polskie właśnie, Stowarzyszenie Twórców Ludowych , Lublin, 2004, wyróżnienie.
Wystawy:
- Ludowy gotyk, Muzeum im. ks. dr. Władysława Łęgi w Grudziądzu, 2019, wystawa wspólnie z Danutą Styperek;
- Ludowy gotyk, Galeria Sztuki Ludowej STL, Lublin, 2020, wystawa wspólnie z Danutą Styperek.
Bibliografia i źródła:
- Ludowy gotyk. Średniowieczne fascynacje Danuty Styperek i Piotra Wolińskiego, red. K. Kraczoń, teksty: Łukasz Ciemiński, Lublin 2020, katalog wystawy.
- Szkulmowska Wanda, Piotr Woliński, 2002, https://www.nagrodakolberg.pl/laureaci-piotr_wolinski
Opracowanie: Katarzyna Kraczoń
Inne źródła: