Pochodzi z Olszówki Pilczyckiej, jest jednym z najbardziej utalentowanych współczesnych rzeźbiarzy. Rzeźbi głównie w drewnie, choć ma na swoim koncie także rzeźbiarskie próby w kamieniu, maluje również obrazy na płótnie i na desce. Od wielu lat kontynuuje rzeźbiarskie tradycje rodzinne, sam rzeźbił już jako kilkunastoletni chłopiec. Za swój debiut artystyczny uważa zorganizowany w 1973 roku przez Muzeum Etnograficzne w Toruniu konkurs „Mikołaj Kopernik w rzeźbie ludowej”. W jego pracach dostrzeżono wówczas nadzwyczajny potencjał wyobraźni i zamiłowanie do kształtowania rozbudowanych form przestrzennych.
Tematyka jego prac jest bardzo szeroka i zróżnicowana. Najliczniejszą grupę stanowią rzeźby o tematyce sakralnej inspirowane Starym i Nowym Testamentem, są to nierzadko wielopostaciowe, rozbudowane kompozycje rzeźbiarskie. Ze szczególną starannością artysta podchodzi do przedstawiania postaci świętych patronów, zarówno tych bardzo popularnych, jak i tych mniej znanych. Każda postać jest dokładnie dopracowana, a sam proces twórczy poprzedza wnikliwe studium żywotów świętych. Godne uwagi są także jego szopki bożonarodzeniowe i kapliczki. Rzeźbiarz nie stroni też od tematyki świeckiej, ukazując utrwalone w pamięci sceny z życia rodziny chłopskiej, postaci dawnych cieśli, żniwiarzy, scenki rodzajowe, wiejskich muzykantów. Postacie przedstawia w strojach ludowych typowych dla jego regionu.
Przez lata rzeźby Grzegorza Króla były wystawiane na licznych wystawach w kraju i zagranicą. Imponująca jest także liczba nagród przyznanych twórcy w konkursach lokalnych i ogólnopolskich. Do Stowarzyszenia Twórców Ludowych należy od 1982 roku.
Łukasz Ciemiński tak pisze o jego twórczości: „nie jest sztuka Grzegorza Króla naiwnym świątkarstwem. Nie jest sztuką beznamiętnej rzeźby, która ma się jedynie podobać, schlebiając gustom wyrastającym z fałszywego przekonania o sielankowości życia wiejskiego. Polichromia prac rzeźbiarza daleka jest od krzykliwości, wysmakowana, ale stonowana, cicha i wymagająca głębszej uwagi, zatrzymania się na chwilę, skupienia. Jego święci są prawdziwie chłopskimi świętymi, o twarzach doświadczonych, niejednokrotnie smutnych. Ale jest to, jak w malarstwie ikonowym, ów świetlisty smutek, którego rezygnacja nie jest kapitulacją a świadomością tego, że w boskiej ekonomii trzeba najwidoczniej tracić, by zyskiwać. Szczerość i głębia tej wypowiedzi artystycznej zyskują uznanie w miłośników sztuki autentycznie rezonującej z estetyką dawnej rzeźby ludowej” (Ciemiński 2002: 34).
Odznaczenia, nagrody:
- Galeria Hasiora, Nagroda im. Władysława Hasiora, 2005;
- Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, 2006;
- „Marki koneckie”, Nagroda w postaci statuetki „Koła Wodnego” z inicjatywy Starostwa Powiatowego w Końskich, 2008.
Wystawy (wybór):
- Wystawa Sztuki Ludowej „Targi Poznańskie”, Poznań, 1986, III nagroda;
- Boże Narodzenie w sztuce ludowej, Bielefeld RFN, 1988, 1989, 1990, wystawy zbiorowe;
- Rzeźba Grzegorza Króla, Muzeum Wsi Kieleckiej, 2003, wystawa indywidualna;
- Rzeźby Grzegorza Króla, Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze, 2016, wystawa indywidualna;
- Współczesna Ludowa Sztuka religijna, Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana, Kielce, 1977-2016, wystawy zbiorowe pokonkursowe;
- Będę gdy mnie nie będzie… Twórczość Grzegorza Króla w zbiorach Muzeum Wsi Kieleckiej, Muzeum Wsi Kieleckiej, 2019, wystawa indywidualna;
- Od Sacrum do Profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej, Muzeum Narodowe w Kielcach, 2019, wystawa stała, zbiorowa.
Konkursy (wybór):
- Współczesna Ludowa Sztuka Sakralna, Wojewódzki Oddział Stowarzyszenia PAX, Kielce, 1978 – wyróżnienie; 1979- III nagroda; 1980 – wyróżnienie, I nagroda; 1981 – wyróżnienie, II nagroda; 1985 – III nagroda;
- Ogólnopolski Konkurs „Ojczyzna”, Muzeum Etnograficzne, Lublin, 1984 – wyróżnienie;
- Ogólnopolski Konkurs Ludowej Sztuki Religijnej, Civitas Christiana, Kielce, 1987 – wyróżnienie; 1992 – III nagroda; 1994 – II nagroda i nagroda redakcji „Słowo Dziennik Katolicki”; 1995 – wyróżnienie; 1996 – wyróżnienie; 1997 – nagroda Wydziału Kultury Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach; 1998 – wyróżnienie i nagroda Prezesa Firmy Exbud; 1999 – I nagroda; 2000 – III nagroda; 2001 – II nagroda; 2002 – I nagroda i nagroda Wojewody świętokrzyskiego; 2003 – I nagroda; 2004 – II nagroda, 2005, 2006, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 – I nagroda;
- Ogólnopolski Konkurs Współczesna Rzeźba Ludowa, Turno, 1985 II nagroda;
- „Targi Poznańskie”, Poznań, 1986, III nagroda;
- Boże Narodzenie w sztuce ludowej, Wojewódzki Dom Kultury, Kielce 1987, II nagroda;
- Ptaki i inne zwierzęta w sztuce ludowej, Wojewódzki Dom Kultury, Kielce 1998, wyróżnienie;
- Jezusicku Chrystucicku Frasobliwy, Wojewódzki Dom Kultury, Kielce 2000, I nagroda;
- IV Dni Europejskiej Kultury Ludowej, Muzeum Częstochowskie, Częstochowa 2003, II nagroda;
- IV Ogólnopolski konkurs dla rzeźbiarzy ludowych na Szopkę Bożonarodzeniową organizowany przez Muzeum Historyczno-Etnograficzne w Chojnicach, 2003, wyróżnienie;
- Ocalić Okruchy Tradycji, Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach, 2006, I nagroda;
- Bożonarodzeniowe Szopki, Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach, 2009, I nagroda;
- Pradzieje zbawienia. Starotestamentowe wizerunki Boga i człowieka, Stowarzyszenie Twórców Ludowych, Lublin, 2021, wyróżnienie.
Źródła i bibliografia:
- Będę, gdy mnie nie będzie… Twórczość Grzegorza Króla w zbiorach Muzeum Wsi Kieleckiej, tekst: Leszek Gawlik, Muzeum Wsi Kieleckiej, 2019, katalog wystawy;
- Ciemiński Łukasz, Królewscy święci, „Pismo Folkowe”, 2020/6, nr 151, s. 33-34;
- Grzegorz Król. Rzeźba, tekst: Tadeusz Czarnecki, Końskie 2003.
Inne źródła:
- Materiały, korespondencja i dokumenty zgromadzone w teczce osobowej Stanisława Koguciuka, archiwum Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
Opracowanie: Katarzyna Kraczoń
Fotografie prac: Łukasz Ciemiński